اربعین طوبی

سلام علیکم، کتاب اربعین طوبی با طرح جلدی؛ با رنگ های سیاه و زرد توجه من را جلب کرد و از ان جا که کتابخانه ی دانشگاه ان را می خواست بفروشد ما دوست داشتیم کتاب را داشته باشیم در حالی که دنبال کتاب هایی بودیم با دوستی که به موضوعات دین اسلام پرداخته باشد. در وضعیت کرونایی و بیوتروریسم فورستی پیدا شد تا ما این کتاب را مطالعه کنیم. با تشکر از نویسنده کتاب سید محسن امامیان.

با این طرح جلد غلیض که توجه ما را به خودش جلب کرده بود فکر می کردم در باری ماه محرم زیاد مطالب داشته باشد یا این که بعد از چند قدم/فصل خواندن داستان فکر کردم الان است که از زوار اربعین پزیرایی کنند و اتفاقاتی که می افتد در مهمان خانه، داستان را ادامه دار خواهد کرد تا اخر کتاب اما نه...

بدون این که محتوای داستان را نقد کنم یا تعریف، در کل نویسنده گی داستان بد نبود و ادم هم می تواند یاد گیرد که چطور یک اتفاق را در اخر پاراگراف تمام کند و اتفاق جدید در پاراگراف بعد هماهنگ باشد از لحاظ مکان و زمان و شخصیت اصلی داستان اما محتوا فرق کند و داستان با زیبایی ادامه پیدا کند. 

بسیار خوب اما از یک چیز نمی شود گذشت و باید گفت که ایا شخصیت اصلی در داستان غیبت انجام داده یا نه، این باید رویش فکر بشود.

نیاز نیست انسان حتمن منتظر بلائی باشد بلکه طلب عافیت از پروردگار عالمیان راه گشاست.

 

امام زین العابدین علیه السلام ـ آنگاه که مردى را در حال طواف دید که مى گوید:

اللّهُمَّ ! إنّی أسألُکَ الصَّبرَ ـ : سَألتَ البَلاءَ؟ 

قُلِ: اللّهُمَّ إنّی أسألُکَ العافِیَةَ و الشُّکرَ عَلَى العافِیَةِ.

بار خدایا! به من صبر عطا فرما! - و دستى به شانه او زد ـ فرمود: بلا مى طلبى؟ بگو: بار خدایا! به من عافیت و شکر بر عافیت عطا فرما. ( الدعوات : ۱۱۴/۲۶۱ )

 

امام على علیه السلام: یا أیُّها النّاسُ! سَلوا اللّه َ الیَقینَ و ارغَبوا إلَیهِ فی العافِیَةِ؛ فإنَّ أجَلَّ النِّعمَةِ، العافِیَةُ. اى مردم! از خداوند یقین بخواهید و عافیت؛ که بهترین نعمت، عافیت است. ( المحاسن : ۱/۳۸۷/۸۵۸ )

 

امام على علیه السلام: کُلُّ نَعیمٍ دونَ الجَنَّةِ، فهُوَ مَحقورٌ و کُلُّ بَلاءٍ دونَ النّارِ، عافِیَةٌ هر نعمتى، در برابر بهشت، ناچیز است و هر بلایى در مقایسه با آتش دوزخ، عافیت. ( نهج البلاغة : الحکمة ۳۸۷ )

 

امام باقر علیه السلام: لا نِعمَةَ کالعافِیَةِ و لا عافِیَةَ کمُساعَدَةِ التَّوفیقِ. هیچ نعمتى چون عافیت نیست و هیچ عافیتى چون یاورى توفیق. ( تحف العقول : ۲۸۶ )

 

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله: مَن صَلّى عَلَیَّ مَرَّةً، فَتَحَ اللّه ُ عَلَیهِ بابا مِنَ العافِیَةِ. هر کس یک بار بر من صلوات فرستد، خداوند درى از عافیت به رویش بگشاید. ( جامع الأخبار : ۱۵۳/۳۴۴ )

 

امام على علیه السلام: العافِیَةُ عَشرَةُ أجزاءٍ؛ تِسعَةٌ مِنها فی الصَّمتِ إلاّ بِذِکرِ اللّه ِ و واحِدٌ فی تَرکِ مُجالَسَةِ السُّفَهاءِ. عافیت ده جزء است؛ نُه جزء آن در دم فرو بستن است مگر از یاد خدا و یک جزء در ترک همنشینى با نابخردان. ( تحف العقول : ۸۹ )

منبع

 

 

برنامه ریزی برای ۴۰ روز فکر خوب و جالبی است البته با پشتوانه ی علم و ایمان.